Založ si blog

IT bezpečnosť – začiatok

Dobrý deň, volám sa Tomáš Hudec. IT sa venujem od roku 2018. Bolo to vtedy abstarktne povedená dosť „tragické“, keď sa nato spätne pozerám. Nemal som ani tušenie čo to všetko obnáša. Antivírus sem, čistenie počítača tam a stále dookola. Niečo konkrétne mi dosť unikalo. Začal som sa teda zaujímať viac o to ako funguje počítač, notebook, telefón. Angličtinu som mal vtedy dobrú, ale odbornú angličtinu veľmi nie.

Čítal som si jeden článok, kde sa na základnej škole učia deti základy programovania. Dosť ma to zarazilo lebo ja som programovať nevedel. Začal som sa teda učiť programovať. Aplikáciami, ktoré boli vtedy „free“ teda zadarmo som sa ďaleko nedostal. Doteraz používam zopár aplikácií „zadarmo“ sú dobré, rokmi odskúšané. Nechcem ich znevažovať ani túto zadarmo tému. To len na okraj. Veľmi dlho mi trvalo kým som sa začal vzdelávať na platených formách (ktoré tu nejdem spomínať). Áno vzdelávam sa aj na zadarmo formách. Neporovnávam, ale na internete v uvodzovkách nie je nič zadarmo.

… (v angličtine na mentoringu) Tomáš máš ešte nejaké otázky? Mal som ich pripravených dvanásť a stihol som sa spýtať dve. Tých ďalších desať bolo o tom, že som ako začiatočník vôbec nerozumel o čo ide.

Tento blog chcem písať hlavne kvôli tomu, že mám určitú prax. Budem veľmi rád keď niekomu aj takýmto spôsobom pomôžem. Pomáham svojim kamarátom opravovať telefóny a počítače. Doposiaľ úspešne. Mám viacero certifikátov, ktoré potvrdzujú moje sústavné vzdelávanie sa a čas ktorý som tomu venoval. Nie sú to žiadne platené certifikáty. Avšak mám aj prax s virtuálnymi laboratóriami. Kde som si to všetko mohol aj odskúšať.

Nerobím networking (nastavovanie sietí), programovanie (Python), vývoj, administrátora, design.

Osobne sa rád vzdelávam v tom, aby som dokázal pracovať s PC a telefónom a so všetkým čo s tým súvisí čo najbezpečnejšie. V tejto oblasti je každý deň niečo nové.

Začal by som úplne základným bezpečnostným prístupom. Keď si zapenm PC alebo telefón, nerád toto slovo používam, ale musia mať heslo. 123456, alebo meno mojej mačky nie je vôbec dobré.
Z dôvodu, že sa dá ľahko uhádnuť. Dobrá je kombinácia čísiel, veľkých a malých písmen, špeciálnych znakov (#$@?!). Password manager (Manager hesiel) je jedna zo zadarmo aplikácií, ktorá Vám takéto heslo dokáže vytvoriť a aj uložiť. Ako sa dostanem do Password manager keď nie som prihlásený do svojho PC? Je dobré si jedno takéto heslo zapamätať. Napríklad

Rád sa chodím prechádzať. Teraz to trochu upravím na zložitejšie heslo
R4dS4CH0d1mpr3chadz4t@.

Písmeno á som vymenil za číslo 4, písmeno o za číslo 0, dlhé í za číslo 1, písmeno e za číslo 3. Nakoniec som použil špeciálny znak @.

Vymente si to za čo chcete je to len ukážka toho ako si vytvoriť heslo, ktoré sa dá zapamätať. Nebudete ma mať v obľube, ale nepíšte si to heslo na bočné lístočky a podobne. To je horor.

Po príhlásení sa do svojho PC alebo telefónu by sa Vám mal automaticky spustiť antivírus. To je to najzákladnejšie a najpotrebnejšie v tejto dobe. Mám viacero v obľube odskúšaných, napríklad TrendMicro, Norton, McAfee, Avast. Každý Windows má v sebe nainštalovaný aj základný antivírus Microsoft Defender. Ktorý tiež dokáže rozpoznať rôzne škodlivé programy (Virus, malware). Microsoft Defender pracuje s ostatnými antivírusmi bezproblémov. Keď si nainštalujete napírklad TrendMicro, už si tam ďalší antivírus neinštalujte. Bola by to chyba. Pokiaľ sa však z určitého dôvodu rozhodnete pre iný antivírus, najskôr si aktuálny antivírus odinštalujte a až potom si nainštalujte nový.

A na záver tohto článku by som už len spomenul aktualizácie. Nájdite si čas na aktuálizáciu Windowsu a ostatných programov. Niekedy to trvá veľmi dlho, ale je to veľmi dôležité. Je to určitým spôsobom záplata proti vírusom.

Tomáš

Tag:

Windows

25.03.2024

Dobrý deň, Windows bude hlavnou témou tohto článku. Windows je operačný systém ktorý, je najviac používaným systémom na PC. Windows je základnou zložkou počítača. Bez neho by nemohla fungovať žiadna aplikácia. Zapnutím počítača, sa automaticky spúšťa Windows. Po úspečnom prihlásení sa do svoho účtu, sa pred Vami objaví pracovná plocha. Ide o grafické [...]

Vysvetlenie odborných názvov – INTERNET

24.03.2024

Dobrý deň, väčšina názvov na internete je v angličtine a často vytvára zbytočne neúmyselné nedorozumenie. Slovo INTERNET je podľa mňa jedným z nich. Keď mám pravdu povedať, veľmi dlho som si tento výraz nevedel vôbec vysvetliť. Momentálne mám aspoň akési povedomie čo to je. Predstavte si, že cez bluetooth máte spárovaný PC s vašim telefónom. Takto dokážu medzi [...]

Ochrana emailu, internetového pripojenia a pravidelné zálohy.

23.03.2024

Dobrý deň. V tomto článku by som sa chcel venovať ochrane emailu, ochrane internetového pripojenia a pravidelným zálohám. Email používame viac menej každý deň. A teda je dobré s ním pracovať bezpečne. Váš email by mal mať zložité heslo (ako som písal v prvom článku) a zároveň MFA (Multifactor Authentication). MFA znamená multifaktorová autentifikácia. Zvyšuje [...]

Checkmate

„Bezpečnostné dôvody“. Moskovský aerosalón ani tento rok nebude, píše Kommersant

26.06.2024 07:07

Naposledy v roku 2021 si Vladimir Putin na MAKS-e prezrel pripravovanú novú ruskú stíhačku Checkmate (Šachmat).

Slovak University Startup Cup 2024

Ocenili študentské startupy. Absolútny víťaz „vyhladzuje dáta"

26.06.2024 07:00

Ktoré študentské startupy zabodovali v tohtoročnej súťaži?

799388029

Lex Rubiales: Bozk bez súhlasu je sexuálnym napadnutím

26.06.2024 06:46

Španielsky najvyšší súd rozhodol, že bozk bez "tichého súhlasu" je možné považovať za sexuálne napadnutie.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Moskva odkázala Západu, aby Rusko tragicky nepodcenil. Presadíme svoje záujmy v akejkoľvek situácii, tvrdí

26.06.2024 06:20, aktualizované: 06:44

Ak Západ podcení odhodlanie Ruska brániť sa, môže to mať tragické následky, varoval námestník ruského ministra zahraničných vecí Sergej Riabkov

tinel32

Jednoduché neznamená vždy ľavou zadnou

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 3621x
Priemerná čítanosť článkov: 905x

Autor blogu

Kategórie

Archív